Řidiči konečně smí na nový úsek D8

Řidičům od pondělí slouží nový úsek D8 od Lovosic k obci Bílinka v Českém středohoří. Úsek dlouhý 3,7 kilometru se poprvé otevřel ve 12:50 a měl by výrazně odlehčit zejména kolabující dopravě na okraji Lovosic. Jeho otevření ale zpozdily skoro o pět měsíců problémy se stavební dokumentací. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) situaci vyhodnotí a zkusí najít systém, aby se něco podobného už neopakovalo, řekl ČTK nový ředitel ŘSD David Čermák.

Dnešním prodloužením dálnice se zvětšil souvislý úsek od Prahy na zhruba 52 kilometrů. Řidiči si sice užijí hladkou jízdu pod unikátním panoramatem Českého středohoří, okolo je ale čekají spíš nepříjemnosti. Na prvním navazujícím úseku směrem na Prahu je dálnice zredukována na dva pruhy kvůli stavebním pracím, na staré I/8 směrem na Teplice zase omezuje provoz pokračující pokládka nového asfaltu ve Velemíně a na obou místech se nárazově tvoří menší kolony. Zástupci stavebních firem ale starosty dnes po otevření uklidňovali, že problémy budou odstraněné co nejdřív.

Z prvního termínu otevření loni v prosinci na poslední chvíli sešlo kvůli chybám ve stavební dokumentaci. Na samém konci stavby úseku stoupajícího z Lovosic do Českého středohoří se ukázalo, že Ředitelství silnic a dálnic mělo pro velký most u obce Vchynice povolení na úplně jinou konstrukci, než jaká nakonec vznikla. Povolená byla jedna společná konstrukce pro všechny pruhy, místo toho vznikla mostovka pro každý pár pruhů. Stavba je celkově jinak zkonstruovaná, na délku je složená z více dílů a neodpovídají ani rozměry - most je o 30 centimetrů delší a o 60 centimetrů užší.
 
Podle dnes nastupujícího ředitele Čermáka pochybení zřejmě vzniklo při snaze stavbu zlevnit jiným typem konstrukce. "Každopádně to musíme analyzovat a vyvodit taková opatření, aby se zamezilo opakování podobných problémů," řekl ČTK. Přesnou příčinu chyby zatím specifikovat nechtěl.
 
Informace o tom, kolik celý úsek stál, se různí. Účastníci otevření se dnes na místě zmiňovali o zhruba třech miliardách korun, podle podzimního vyjádření mluvčí ŘSD Niny Ledvinové celý úsek stojí i s DPH 1,8 miliardy. Jen problémový most stál skoro půl miliardy. Rozdíly v ceně mohou být způsobeny tím, co všechno se do nově otevřeného úseku počítá - ten je totiž formálně součástí dostavby zbytku D8, jejíž oficiální cena zní i s DPH 12 miliard korun. Dostavět zbývá ještě 12,7 kilometru, které by měly spojit severní a jižní úsek dálnice na přelomu let 2014 a 2015.
 
O tom, zda na ně bude možné čerpat z evropských fondů přislíbených sedm miliard korun, se podle Čermáka rozhodne až během příštího roku. Převedení peněz na opravy dálnice D1 je podle něj ale stále ve hře.
 
zdroj: ČTK