Ubývá řemeslníků, vzkřísí se učňovské školství?

Že je řemeslníků v České republice nedostatek, a spíše jich ubývá, je známý fakt. To se mimo jiné projevuje i výrazným růstem ceny řemeslnických prací, které za poslední dva roky podražily v průměru o čtvrtinu. Největší poptávka je po zednících, elektrikářích, truhlářích a instalatérech. Podle středních odborných škol ale zájem o řemeslné obory mírně roste, blýská se tedy na lepší časy?

Nedostatek lidí v řemeslnických oborech byl patrný už v době, kdy nízká míra nezaměstnanosti nepokořovala historické rekordy. Počty nabídek pro kvalifikované řemeslníky na portálu Profesia.cz meziročně v některých oborech již od roku 2016 narůstají o velké desítky procent, někdy i násobně, ale množství reakcí na ně vytrvale klesá. Firmy si také stěžují na nízkou úroveň kvalifikace zájemců o nabízená místa.Situace se ale pomalu mění: ti šikovní mají šanci dobře vydělávat a společnost obrodě řemesel přeje, což dokazuje i zvýšený zájem o studium na středních odborných školách zaměřených na řemesla.

Řemeslníků ubývá, jejich věkový průměr roste

„Zájem o řemeslníky ze strany firem je dlouhodobě vysoký,“ konstatuje Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz. „Zaznamenali jsme určitý propad počtu nabídek v letech 2011 a 2012, ale od té doby poptávka stále výrazněji stoupá. Z pohledu nabídek na našem serveru nejvíce rostl zájem o svářeče, nástrojáře, elektrikáře, automechaniky, zedníky, obecná čísla z celého trhu potvrzují i výrazný nedostatek truhlářů a instalatérů.“

V řemeslnických oborech se více než jinde projevuje také zvyšování věkového průměru lidí, kteří je zastávají. Podle studie, kterou v červenci připravil Český statistický úřad, Česko vyniká vysokou mírou ekonomické aktivity lidí nad 50 let, a právě muži v této věkové kategorii nejčastěji podle průzkumu pracují jako řemeslníci, obsluha strojů a zařízení, nebo montéři.

Zájem o řemeslné obory se oživil

Cestou k renesanci řemesel je obroda učňovského školství – ať už jde o klasické studium dětí po základní škole nebo rekvalifikace starších zájemců. „Díky spolupráci s odbornými školami máme přehled i o tom, v jakých oborech stoupá počet zájemců o studium. Jde především o profese jako automechanik, truhlář, instalatér, elektrikář, kuchař nebo kadeřnice,“ upřesňuje Michal Novák.

Uvažuje se i o znovuzavedení „dílen“ na základních školách, které by mělo zvrátit trend upadání obecných technických dovedností v populaci. Nejde ale jen o to, aby se děti naučily v ruce držet šroubovák nebo pilku, s technologickým pokrokem by se mělo posunout i vnímání tohoto předmětu. Řada škol již touto cestou jde a zavádí do výuky praktické předměty.

V této oblasti školám pomáhá také Evropská unie prostřednictvím Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), který je zaměřen na zlepšení infrastruktury škol a podmínek ve vzdělávání. „Program IROP podporuje řadu projektů realizovaných základními, středními a vyššími odbornými školami. Prostředky jsou určené také na budování a modernizaci odborných učeben pro technické a řemeslné obory. Mezi konkrétními příklady můžeme jmenovat digitální 3D laboratoře či virtuální svářecí dílny,“ říká Helena Miškovičová, ředitelka Sekce administrace programů IROP Centra pro regionální rozvoj ČR.

Řemeslo má perspektivu

S nástupem automatizace a robotizace se často mluví o tom, že mnoho profesí je odsouzeno k zániku. Z tohoto pohledu má většina řemeslných oborů dobrou perspektivu – tam, kde je nutné přizpůsobovat činnost měnícím se unikátním podmínkám a zapojit intuici nebo kreativitu, roboti hned tak neuspějí. Právě řemeslné obory se vyznačují tím, že je třeba reagovat na konkrétní požadavky zákazníků a přizpůsobit se jim. Takže po letech, kdy „dát dítě na řemeslo“ bylo většinou až ta nejzazší možnost, se možná dočkáme růstu prestiže těchto povolání i zájmu o ně.